World Rally Championship to najbardziej prestiżowe rajdy samochodowe. W trakcie całej historii przez WRC przewijało się mnóstwo teamów, kierowców i samochodów. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut i jednym z najbardziej kojarzonych z WRC jest Subaru Impreza.
Subaru Impreza do sprzedaży trafiło w 1992 roku i początkowo nie wyróżniało się niczym szczególnym. Wolnossący silnik o pojemności 1.6, 1.8 i 2.0 nie robił na nikim dużego wrażenia. Prawdziwą sławę i rozgłos przyniosły temu modelowi starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata. To dla nich zmodyfikowano silnik i wyposażono go w turbosprężarkę, dzięki czemu samochód nie tylko stał się atrakcyjniejszy dla potencjalnych klientów, ale też w pełni nadawał się do rajdów. Na przestrzeni lat modyfikacje Imprezy znacznie się zmieniały, nie będę jednak torturował Was wszystkimi technicznymi aspektami. Skupmy się na temacie bardziej ogólnie :)
1. Zanim powstało WRC
Nie od razu WRC nazywało się w taki sposób. Chociaż rajdy samochodowe sięgają lat 70, to początkowo samochody podzielone była na grupy – zmodyfikowane w małym stopniu oraz te praktycznie w 100%. W tym wszystkim chodziło m.in. o to, aby zwiększyć zainteresowanie rajdami. Przeciętny Kowalski chętniej obejrzał widowisko widząc samochód, który teoretycznie ma pod domem. Pominę jednak grupy, które obowiązywały kilkadziesiąt lat temu. Dodam tylko, że 2 lata przed wprowadzniem WRC, Colin McRae zdobył swój pierwszy i ostatni tytuł mistrz świata w samochodzie Impreza 555. Tytuł najlepszego konstruktora przypadł wtedy Subaru, tak samo, jak rok i dwa lata później.
Zastanawialiście się, skąd w ogóle wziął się kolor niebieski i charakterystyczne żółte elementy? Wynikło to ze współpracy z koncernem produkującym papierosy – British American Tobacco, a dokładnie z jedną z ich marek, State Express 555.
2. Era WRC
Usunięcie przez FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) grupy A i zastąpienie jej na WRC w roku 1997 dało teamom o wiele więcej swobody w modyfikowaniu samochodów. To jednak znaczyło, że poprzednie modele trzeba było zbudować jeszcze raz. Nowa Impreza WRC 22B mimo to nie potrafiła wygrać żadnego mistrzostwa przez kilka następnych lat. Co roku kierowcy teamu Subaru przegrywali z Lancerem Evolution, a w 2000 roku z Peugeotem 206.
Dopiero rok 2001 okazał się szczęśliwy. Richard Burns w Imprezie WRC 44S zwyciężył zdobywając tytuł mistrza. Model ten jeździł jeszcze przez kilka sezonów, aż do roku 2007.
Rok 2008 to także nowy model – Impreza WRC S14. Samochód nieźle dawał sobie radę, nie psuł się i wydawało się, że w kolejnych sezonach może powalczyć o podium. Niestety. Przed sezonem 2009 szefostwo Subaru oznajmiło, że całkowicie wycofują się z Rajdowych Mistrzostw Świata. Był to straszny cios dla wszystkich miłośników niebieskiego koloru.
Tytuł najlepszego konstruktora przypadł Subaru w 1997 roku, od tego czasu nie udało im się tego osiągnąć ani razu. Impreza, jako model flagowy tego teamu sięgnęła raz jeszcze po tytuł wraz z Peterem Solbergiem w roku 2003. To był ostatni sezon, kiedy niebieski pocisk zameldował się na najwyższm miejscu podium.
3. Impreza seryjnie
Era WRC przeminęła, ale to wcale nie znaczy, że na rynku Impreza ma się źle. Obecna generacja to już 4 z kolei, a rocznik modelowy 2015 WRX STI zasługuje na szczególną uwagę. Podoba Wam się? Mam nadzieję, że tak, bo już niedługo na blogu pojawi się mała niespodzianka… :) Warto też dodać, że osoby jeżdżące Subaru mają do siebie szczególny szacunek. Można to porównać do tego, kiedy dwóch zupełnie obcych motocyklistów mija się na drodze – oboje się witają – podobnie jest z użytkownikami japońskiej marki.
/ Tomek